Strefy witalności na świecie

Hara hachi bu

Okinawa – mała wyspa na Oceanie Spokojnym, należąca do Japonii jest ostoją stulatków. Mieszka tu około pięciu stulatków na dziesięć tysięcy mieszkańców. Co jest sekretem ich długowieczności?

mapa Okinawy
https://pl.pinterest.com/pin/4292562120850014/

Okazuje się, że są takie słowa, które działają na tkankę tłuszczową jak zaklęcie – „Hara hachi bu”. W wolnym tłumaczeniu oznacza to ”odejdź od stołu, kiedy jeszcze jesteś głodny”. Któż z nas z własnej nieprzymuszonej woli zostawi na talerzu kawałeczek swojej ulubionej jagodzianki? A jednak – ta konfucjańska sentencja jest jednym z sekretów długowieczności mieszkańców Okinawy. Kiedy już jednak stulatek z Okinawy zdecyduje się na zjedzenie czegoś – najprawdopodobniej będą to… bataty w swojej zielonej lub fioletowej odsłonie. Nasyciwszy głód zaledwie w kilkudziesięciu procentach Okinawczyk w ramach deseru sięgnie po kawałeczek gorzkiego melona goya, które obficie rosną na tej wyspie.

gorzki melon Goya
https://pl.pinterest.com/pin/165085142569827050/

Co ciekawe – stulatek nie rozsiądzie się wygodnie przy stole – będzie spożywał swoje posiłki siedząc na podłodze – cóż za fantastyczny pomysł na zachowanie sprawności przez długie lata: góra-dół, góra-dół, góra-dół!

Japończycy jedzą siedząc na podłodze
https://pl.pinterest.com/pin/178736678936445898/

Okinawscy stulatkowie stosują dietę opierającą się głównie na produktach roślinnych, ubogich w kalorie, ale bogatych w wartości odżywcze. Zwierzęta jedzą niezwykle rzadko, jedynie przy okazji świąt. Kolejnym cudownym składnikiem diety stulatków z Okinawy są wodorosty, które wyspiarze niezwykle chętnie dodają do swoich potraw! Spójrz jak wyglądają wodorostowe żniwa:

żniwa wodorostów

Niemal każdy stulatek z Okinawy uprawia swój ogródek, w którym praca zapewnia mu niezbędną dawkę ruchu, codzienną porcję witaminy D chroniącą kości i pomaga odreagować stres. Oczywiście taki ogródek dostarcza też świeżych warzyw i owoców i – co bardzo ważne – przeróżnych roślin leczniczych, takich jak np. bylica japońska, kurkuma czy imbir. Codzienne jedzenie tychże roślin chroni Okinawczyków przed chorobami.

Japonka pracująca w ogródku
https://pl.pinterest.com/pin/575123814886500503/

Spróbujmy wprowadzić w życie choć niektóre z powyższych zasad. Nawet jeśli nie uda nam się przekroczyć magicznej granicy stu lat, z pewnością wydłużymy czas przeżyty w zdrowiu.

Źródło: Buettner, D., Niebieskie strefy, Galaktyka, Łódź 2012

Źródła zdjęć: Pinterest
Filmik: YouTube

cytryny

Comments

comments